מבזק מס מספר 608 - 

מיסוי בינלאומי  19.8.2015

פטור אבל שקוף: חובות דיווח ליחיד מוטב ולתושב חוץ בנסיבות מסוימות - 19.8.2015

בתזכיר הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית לשנים 2015 ו – 2016 (חוק ההסדרים) שפורסם לאחרונה לעניין שינויים בפקודת מס הכנסה, הוצעו שינויים לא מבוטלים בחובות הדיווח של נישומים. מבזק זה יסקור בקצרה שינויים בחובות הדיווח הקשורים לתושבים חוזרים ותיקים ועולים חדשים ("יחידים מוטבים").
סעיף 131 לפקודה קובע מי הם החייבים בהגשת דוחות לרשות המיסים. בהתאם להוראות סעיף 134ב לפקודה, יחיד מוטב איננו חייב בהגשת דו"ח בהתאם לסעיף 131 לפקודה על הכנסותיו שנצמחו מחוץ לישראל או שמקורן מחוץ לישראל במשך תקופה של 10 שנים מהמועד בו היה לתושב ישראל.
חוק ההסדרים המוצע משנה את חובת הדיווח של עולה חדש ותושב חוזר ותיק כך שיחיד כאמור יהא חייב בהגשת דוחות החל מתום "התקופה הראשונה". "התקופה הראשונה" מוגדרת כתקופה מהיום בו היחיד הפך לתושב חוזר ותיק או עולה חדש ועד לתום שנת המס שלאחר שנת המס בה היה תושב ישראל כאמור ("שוטף + שנה").
האמור לעיל יחול גם על הוראות סעיף 135 לפקודה המחייב בהגשת הצהרת הון: יחידים מוטבים אשר היו פטורים מהצהרה על הונם מחוץ לישראל במשך עשר שנים ממועד הפיכתם לתושבי ישראל יחויבו מעתה להצהיר על הונם שמחוץ לישראל בתום התקופה הראשונה כאמור לעיל. בנוסף, גם חבר בני אדם שהשליטה והניהול על עסקיו מופעלים בישראל בידי יחיד מוטב יהא מחויב, בהתאם לתזכיר כאמור, בהגשת דוחות על הכנסותיו גם מחוץ לישראל, לאחר התקופה הראשונה. חבר בני אדם כאמור יידרש גם לשמור את התיעוד החשבונאי הנדרש לעריכת דוחות כספיים לפי עקרונות חשבונאיים מקובלים.

בכל המקרים המנויים לעיל, תקום חובת דיווח ליחיד המוטב או לחברה הזרה, לפי העניין גם לגבי התקופה הראשונה, ככל שדרש זאת המנהל לצורך קיום אמנה בין מדינתית.
זאת, למשל, במסגרת חילופי מידע לבקשת מדינה גומלת ממנה הגיע היחיד המוטב או במסגרת העברה אוטומטית של מידע בנקאי בין מדינות החתומות על האמנה המולטילטרלית אליה צפויה ישראל להצטרף בקרוב.
יודגש, לא חל כל שינוי בפטורים ובהקלות המוענקים ליחידים מוטבים. כפי שמפורט בדברי ההסבר לתזכיר, התיקונים המוצעים כאמור לעיל משקפים את הצטרפותה של ישראל למגמת השקיפות ולמלחמה הגלובאלית בהון השחור, כמו עוד רשימה ארוכה של תיקונים נוספים המפורטים בתזכיר.
בתזכיר נקבעו הוראות תחולה ותחילה באשר לתיקונים המפורטים לעיל, ואלו יחולו רק על יחידים מוטבים שיהפכו לתושבי ישראל ב – 1 בינואר 2016 ואילך. נדגיש כי יחיד יכול "לרכוש" תושבות ישראלית גם במהלך השנה, כך שיחידים מוטבים שהעתיקו או יעתיקו את מרכז חייהם לישראל לפני המועד האמור, לא יהיו כפופים לחובות הדיווח.

בנוסף, התזכיר קובע בסעיף 131 לפקודה כי יחיד יחוייב בהגשת דוחות גם אם הוא מקיים את חזקת "מניין הימים" ולטענתו אינו תושב ישראל מכיוון שביכולתו לסתור חזקה זו כמופיע בפסקה (א)(3) להגדרת תושב ישראל. על יחיד כאמור, לפרט בדוח שהגיש את העובדות עליהן מבוססת טענתו לסתירת החזקה, וכן עליו לצרף מסמכים התומכים בטענה זו. חובת דיווח כאמור תחול על דו"ח שיש להגישו בשנת המס 2015 ואילך.
כפי שעולה מהתיקון המוצע, הוראה זו לא תחול על יחיד מוטב בשנת ההסתגלות, וזה יידרש להגיש דו"ח בשנת ההסתגלות רק אם דרש זאת המנהל לצורך קיום אמנה בין מדינתית.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לרו"ח (עו"ד) גדי אלימי ולרו"ח יוסי שלום, ממשרדנו.

שותף, מייסד ומנהל, מומחה בתחום המיסוי הישראלי והבינלאומי

שותף, מנהל סניף חיפה והצפון, מומחה בתחום המיסוי הישראלי

מומחית בתחום המיסוי הבינלאומי

מומחה בתחום הביטוח הלאומי

הרשמה לקבלת מבזקים >
להורדת ספר מבזקי המס 2019-2020 >
הרשמה לקבלת מבזקים
המומחים שלנו לרשותכם
שאל שאלה